Kirjailija Juha Mäntylä kertoo jazzin sävyttämistä pienoisromaanien syntyvaiheista.
1. Olet kirjoittanut
neljä ihanaa, pientä kirjaa, joissa on kaikissa jokin mystisyys mukana. Mistä
se alkoi, mikä oli se lähtökohta näille kirjoille?
-
Audrey, rakkaani oli ensimmäinen ns. pienoisromaani.
Se kulki alkujaan nimellä Tuorila, joka on kotikyläni Merikarvialla. Sinne myös
sijoittuu tarinan alku ja lopulta myös päädytään takaisin Tuorilaan, aivan
kuten muissakin näissä pienoisromaaneissa. Kirjoissa puhutaan kahdesta miehelle
tärkeästä paikasta, ja niitä verrataan myös hyvin paljon toisiinsa. Toinen on
Tuorila ja toinen on New Orleans, tarinassa molemmat erittäin suosittuja jazz
-paikkoja. Aluksi kirjan tarkoitus oli kuvastaa pienessä kylässä asuvan miehen
elämää ja sitä kun hän kohtaa naisen ja rakastuu tähän. Tarina jatkui tämän salaperäisen
naisen katoamisella. Mies päätti lähteä etsimään tätä upeaan New Orleansiin,
jossa hän tapasi myös toisen rakkautensa, jazzin. Mun tarinoissa mystisyys ja
normaalisuus kulkevat käsikädessä. Mä voin yhtäkkiä tarinoissani kävelyttää,
vaikka Miles Davisin tai Chet Bakerin mukaan tarinaan ja se on minusta
normaalia, ehkä toisesta ei ole. Miles ja Chet voivat olla ihan normaaleita
ihmisiä, jotka kulkevat meidän jokaisen kanssa keskellä pientä kylää. Mystisyys
on paljon kiehtonut ja oon lapsesta asti jo katsonut esimerkiksi televisiosta
kaikenlaisia U.F.O:hin liittyviä ohjelmia. Samoin myös nähnyt ja kuullut
asioita jotka kaikki eivät näe tai kuule. Ehkä sitä voi sanoa kurkistukseksi
näkymättömän maailman puoleen. On tullut vastaan asioita joista en ole tiennyt
ja olen ne esimerkiksi kirjoittanut juurikin näihin tarinoihin.
2. JAZZ - kuuntelet
jazzia kirjoittaessasi. Mikä merkitys sillä on?
-
Jazz on tärkeä osa mun kirjallisuutta. Esimerkiksi nyt syksyllä ilmestyvä
Joulukalenteri kirjasarjan kuudes osa Hotelli Sylvia sisältää tarinan nimeltään
Herra Davisin sininen puku, jossa hyvin vahvasti kuljetaan Miles Davisin
jäljillä ja myös tarina on kirjoitettu kuunnellen mm. Davisin musiikkia. Samoin
näillä neljällä pienoisromaanilla on jokaisella oma teemakappaleensa jotka
seuraavat vahvasti tarinan mukana. Jazz musiikkina on monipuolista ja se antaa
soittajalle vapauden tulkita. Parhainta jazzia on pienillä klubeilla, joihin on
kerääntynyt liuta soittajia ja he mittelevät kilpaa keskenään ja nokittelevat
toisiaan mitä uskomattomilla sooloillaan. Samoin kirjoittajana minulle, se antaa
vapauden kirjoittaa. Jazzia ja kirjoittamista voi hyvin verrata toisiinsa, se
on parhaimmillaan improvisaatiota ilman mitään ennakkoon sovittua säveltä tai
tekstiä.
3. Kirjasi ovat täynnä
tunteita. Millaista niitä on kirjoittaa?
-
Kirjoittajia on monenlaisia, jotkut tekevät hyvin tarkkaan muistiinpanot mitä
missäkin luvussa tapahtuu, mutta mulle se tyyli ei sovi. Saan kirjoitettua
parempaa tekstiä niin, että annan oman ajatuksen kulkea vapaana ilman mitään
pakonomaista tarvetta saada täyteen monta sataa liuskaa tekstiä. Ehkä näistäkin
kirjoista tuli sen vuoksi niin hyviä ja täynnä sellaista mystistä latausta
koska en ole kertaakaan ajatellut, että nyt pitää saada aikaa tekstiä sata
liuskaa vaan olen vapaasti saanut päättää käsikirjoituksen silloin, kun olen
halunnut lyödä sen viimeisen pilkun. Lyhimmillään näissä kirjoissa on yksi luku
vain yhden lauseen pituinen ja se mielestäni kertoi silloin kaiken tarpeellisen
siinä luvussa. Kappale löytyy Olet valoni, Audrey kirjasta: Luku 56 ja se
kuuluu näin: Sydämeni sykki, kipua. Tuo hetki kuvastaa sitä, kun Audrey on
kuollut ja kaipuu on kova. Luulen, että jos mulla olisi ollut jokin tavoite
tekstin suhteen, niistä ei olisi tullut niin puhuttelevia lukijoille kuin ne nyt
ovat.
Kuva: Suvi Siipola
4. Kaikki se mystisyys
ja unet, voitko kertoa, miten sait ne mukaan?
-
Mystisyys ja unet ovat kirjojen yksi kantava voima. Kun ne sekoittaa
nykypäivään ja mukaan vielä aikaa, jota elettiin lähes sata vuotta sitten. Kun
hämmentää tätä soppaa vielä vertailemalla omaa pientä kotikylää ja suurta New
Orleansia keskenään, saadaan aikaan melkoinen soppa. Toi on mun maailma, missä
mun pääni elää ja jos olisi mahdollista päästä aikakoneella jonnekin, se olisi mahdollisesti
juuri New Orleans ja siellä olevat jazzklubit. Voisin hyvin kuvitella itseni
istumassa kuuntelemassa kirjojen hahmon Milton ”Milt” Kingin esiintymistä.
Varmaan ne parhaimmat tarinat lähtevät siitä, mitä itse haluaa kokea. Jos itse
on kokenut ja nähnyt jotain mystistä, niin se on helppo tuoda mukaan tarinaan
ja laajentaa sitä näkemystä, mitä kaikkea unet ja mystiset asiat voivat
romaanissa tarjota.
5. Osaatko itse
soittaa, esim. trumpettia?
-
Trumpettia
en osaa soittaa mutta jos saisin sormen napsautuksella jonkun soittimen
soittotaidon itselleni, se olisi joko trumpetti tai saksofoni. Olisihan se
mahtavaa päästä jonnekin jazz-klubille soittamaan yhdessä Miles Davisin, Chet
Bakerin tai Charlie Hadenin kanssa, jos se olisi mahdollista tai oikeastaan
miksei se olisi? Mun soittotaito on hyvin rajallista. Ala-asteella pakollinen
nokkahuilu ja pianolla osaan soittaa jotain, mutta hyvin, hyvin vähän.
Kiitos haastattelusta Juha!