Haastattelussa Kotkan kaupunginteatterin johtajan ja Toksisen Kabareen ohjaaja Miko Jaakkola!
Kuva: Kotkan kaupunginteatteri
1. Toksinen
Kabaree sai ensi-iltansa 18.3 2022 Kotkassa, ravintola Kairossa. Kuinka juuri
tämä esitys valittiin ohjelmistoon?
- Kotkan ensi-ilta oli tasan kaksi vuotta Q-teatterin
ensi-illan jälkeen. Q:ssa 18.2.2021 ja Kotkassa siis 18.2.2023.
Meillähän teatterissa ohjelmistoa käsitellään taiteellisessa
jaoksessa, jossa on kaikkien henkilöstöryhmien edustajat. Etsimme tässä kohtaa
ohjelmistoon jotain tuoreempaa ja ajankohtaisempaa tekstiä. Olemme tehneet
viime aikoina Kairoon paljon nostalgiaan perustuneita esityksiä ja ajattelimme,
että nyt olisi uudemman tekstin vuoro. Toksinen Kabaree puhutteli meitä
ajankohtaisuudellaan ja koemme että sen kautta voimme osaltamme osallistua
paljon julkisuudessakin olleeseen nykykeskusteluun esim. teatteriesistysten
maailmakuvasta. Esitys on Kairoon sopivan viihteellinen, mutta sen sisällöt
ovat kuitenkin vahvasti nykypäivää.
2. Kuinka roolitus
sujui?
- Esityksen rooleihin löytyi omasta ensemblesta juuri sopivat
näyttelijät. Alkuperäiseen teokseen verrattuna meillä on yksi näyttelijä
enemmän. Lisäksi alkuperäisessä roolituksessa oli mukana ainoastaan yksi
muusikko (Henri Lyysaari), mutta me valitsimme esitykseen kolmihenkisen bändin.
Alkuperäisen esityksen muusikkorooli sulautettiin Huikan esittäjälle, joka
itsekin on näyttelijyyden ohella myös muusikko. Alkuperäisen esityksen laulujen
säveltäjä ja esityksen muusikko Henri Lyysaari sai Vuoden
musiikkiteatterintekijä -palkinnon viime vuonna.
3. Mitä halusit
kertoa tällä esityksellä katsojille?
- Ajattelisin, että esityksen sanoman mukaan toivon
ensiaskeleet otetaan siinä pisteessä, kun lopetamme oman eskapismimme ja
tosiasioiden kieltämisen ja avaamme silmämme ympärillämme oleville ongelmille.
Esitys on musiikkikomedia ja siinä suhtaudutaan sen aiheisiin joskus
ironisesti, joskus satiirisesti, joskus karnevalistisesti. Mutta silti tässä
esityksessä toksisuuden voisi määritellä juurikin ongelmien kieltämisenä, siis
sellaisena yhteiskunnallisten ongelmien kuten ilmasto- tai tasa-arvokysymykset
tukahduttamisena, että ne muuttuvat kiellettyinä toksisiksi eli myrkyllisiksi.
4. Kabareessa on
elävä orkesteri. Kun he säestävät improesitystä, mitä olivat ohjeet heille?
- Harjoitusvaiheessa bändi oli improharjoituksissa mukana
tavallista aikaisemmin. Harjoittelimme improja bändin kanssa melko
runsaastikin. Tiesimme, että se ei ole kolmihenkiselle bändille helppoa.
Improissa on säestäjänä usein ainoastaan pianisti, koska yhden henkilön on
helpompi reagoida näyttelijöiden tarinoihin. Kolmihenkisellä bändillä se on
paljon haastavampaa ja olen todella iloinen että saimme sen toimimaan. Bändissä
on huikeita soittajia, jotka lähtivät leikkiin mukaan. Parhaimmillaan bändi
kuuntelee näyttelijän liidaamaa laulua, etsii sieltä soinnut, mukauttaa tempon
ja alkaa säestää. Joitakin sävellajeja ja tyylejä olimme toki sopineet
etukäteen, mutta kaikki improlaulut ovat puhtaasti improja. Improissa on
muutenkin olemassaolevia näyttelijäntyöllisiä tekniikoita sekä näytelmällisiä
rakenteita, joita olemme harjoitelleet, mutta kun aiheet tulevat katsojilta on
jokainen improttu kohtaus joka esityksessä totaalisen erilainen.
5. Kertoisitko
jonkun jutun harjoituksista – mikä oli haastavinta?
- Harjoitusprosessi oli tosi onnistunut. Meillä on hieno
porukka ja kaikki eteni hienosti. Haastavinta oli ehkä improtekniikoiden
opettelu ja soveltaminen. Improjen harjoitteleminen ilman katsojia on
yllättävän raskasta. Lisäksi kohtauksia harjoiteltiin monia kertoja eri
näyttelijäkombinaatioilla, koska esityksen rakenteeseen kuuluu se, että aina
joku tippuu, ja joitakin kohtauksia arvotaan esityksessä olevalla sattuman
pyörällä. Jokaiset mahdolliset kombinaatiot on kuitenkin harjoiteltava kaikkien
kanssa.
Palkitsevinta tässä tyylilajissa on ehkä se, että tällainen
tyyli opettaa läsnäoloa ja tilannetajua, koska siinä on kaikkien oltava koko
ajan niin hereillä, sekä muusikoiden, näyttelijöiden kuin myös ohjaajankin.
Koin että tämänkaltainen prosessi menee lähelle teatterin ydintä, sitä että
teatteri on tilannetajun taidetta. Kaikki muu kuten todellisuudentaju,
tyylitaju, sosiaalisten tilanteiden taju yms. rakentuu tilannetajun pohjalle.
Kiitos haastattelusta, Miko Jaakkola!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Oliskos jotain sanottavaa ;)