1. Olet äidinkielen opettaja. Millaista oli ohjata musiikkinäytelmä?
- Tällaiset projektit ovat eri aineiden opettajien ja opiskelijoiden parhainta yhteistyötä. Minun osuuteni tässä oli erityisesti sopivan näytelmätekstin etsiminen ja käsikirjoituksen dramatisointi näyttämölle sekä tietysti näyttelijöiden harjoitusten vetäminen. Nämä kaikki ovat hyvinkin sopivia tehtäviä äikänopettajalle. Erittäin tärkeää on, että yhteistyö tiimissä toimii.
2. Miten juuri Teuvo & paperitaivas valikoitui teille?
- Etsin viime keväänä sopivia kandidaatteja Näytelmäkirjailijoiden liiton verkkopalvelusta, ja siellä tämä tuli vastaan. "Teuvossa" on paljon rooleja, mikä on koulumusikaalille tärkeää, hyvä musiikki ja hauska tarina, vetäviä karrikatyyreja hahmoina. Myös paikalliset elementit ja yhteiskuntasatiiri kiinnostivat.
3. Miten roolitus tapahtui, oliko paljon tarjolla pääosiin?
- Pidimme pian koulun alettua elokuussa opiskelijoille infotilaisuuden tulevasta projektista ja pyysimme mukaan lähteviä ilmoittautumaan. Selvitimme lomakkeella kunkin kiinnostuksenkohteita. Loppukuusta pidimme kaikille näyttelemään haluaville castingin, ja laulurooliin hakeutuvat antoivat myös laulunäytteen. Piti laulaa suomenkielinen biisi. Sen jälkeen aloimme opettajatiimin kesken pohtia, kuka olisi sopivin kuhunkin rooliin. Pääosan esittäjät löydettiin kyllä nopeasti, mutta koko roolitukseen meni pitkä toki. Hyviä vaihtoehtoja oli paljon. Onneksi hyville laulajille oli tilausta myös kuorossa soolojen esittäjinä.
4. Mikä tämän näytelmän teossa oli haastavinta?
- Haastavinta on aina sovittaa tällainen iso projekti muuhun koulutyöhön, harrastuksiin yms:een. Se, että kaikki pääsevät harjoituksiin, on välillä hankalaa. Myös pitkän näytelmän vuorosanojen muistaminen oli välillä vaikeaa.
5. Mitä sinulle jäi tästä mieleen, jotain sellaista, jota en ikinä unohda?
- Ihanat, lahjakkaat ja projektille omistautuneet opiskelijat sekä yhteistyö kollegojen kesken.
Kiitos haastattelusta Sari!