sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Riku Pelo on Don Pasqualen tohtori Malatesta

Baritoni Riku Pelo kertoo, kuinka hänestä tuli tohtori Malatesta!

1. Pohjois-Kymen musiikkiopiston ooppera Don Pasquale ja sinulla siinä rooli Tohtori Malatesta! Miten sinusta tuli tohtori Malatesta?

Kouvolan oopperan taiteellinen johtaja Taru Sippola pyysi minua rooliin, jonka otin ilolla vastaan. Malatestan rooli on ollut haaveissa jo pidemmän aikaa.

2. Millaista on laulaa ja näytellä samaan aikaan?

Kun näytellään ja lauletaan samaan aikaan, on mielessä aluksi monta asiaa. Kuinka musiikki menee, miten sanat, mihin kohtaan piti tässä kohtaa siirtyä, mitä pitikään viedä toiselle laulajalle ja tarkalleen missä kohtaa musiikkia, mikä olikaan tunnetila tässä kohtaa, mistä kohtaa näen tempovaihdoksissa myös kapellimestarin lyöntiä niin ettei yleisö huomaa.
Sitten kun nämä on harjoiteltu automaatioksi voi vain heittäytyä tarinan vietäväksi ja elää tarinaa, tunnetta ja musiikkia siinä hetkessä. 


3. Kuinka työstit rooliasi?

Roolin työstäminen alkaa tarinaan ja roolihahmoon tutustumalla. Kun on selvillä mistä on kyse, millainen hahmon karaktääri on, alkaa musiikin opettelu. Käyn  läpi pianon kanssa tai suoraan nuotista laulamalla melodian. Myös  teksti, fraseeraus, tempo sekä nyanssit tutkitaan tarkkaan. Sitten harjoitellaan teknisesti  vaikeita paikkoja.  Kun mekaaninen musiikin opettelu on tehty, alkaa tunnetilojen tarkententelu. Millä ajatuksella laulan minkäkin fraasin ja millä sävyllä. Pohdin myös eri vaihtoehtoja joita voi sitten ohjaajan pyyntöjen mukaan tarjota...Sitten tämä kaikki opetellaan ulkoa ennen kuin ohjausharjoitukset alkavat.
Roolin ulkoaopettelu alkoi pätkissä jo alkusyksystä.


4. Milloin alkoivat harjoitukset ja miten?

Harjoitukset alkoivat joulukuussa muutamalla yhteisellä musiikkiharjoituksella jossa tarkistellaan kaikkien laulajien kesken tempo/nyanssi/fraseeraus/karaktääri yksityiskohtia. Sen jälkeen siirryimme vuodenvaihteen jälkeen ohjausharjoituksiin, jossa vielä monet musiikilliset asiat tarkentuivat tai muuttuivat kokonaan, riippuen ohjauksellisista asioista. Harjoituksia oli pitkin kevättä lähes joka viikonloppu huhtikuun puolivälin ensi-iltaan asti.

5. Don Pasquale on hauska ooppera. Mikä sinusta oli hauskaa? Jokin kommellus?

Yhdessä tekeminen on hauskaa. On jännittävää ja hauskaa luoda kohtauksia yhdessä ohjaajan avustuksella ja huomata, sekä yllättyä, mitä ideoita saamme yhdessä laulajien ja ohjaajan kanssa synnytettyä lavalle. Yleensä mitä hauskempaa harjoituksissa on, sitä parempi lopputulos. Hyvä yhteishenki ja keskinäinen luottamus on tärkeää sekä mahdollisuus yrittää, ja varsinkin erehtyä kohtauksia rakennettaessa.Yrityksen ja erehdyksen kautta alkaa löytyä toimivat ideat, jotka sitten jalostuvat lavalla nähtäväksi oopperailoitteluksi.


Kuva: Lauri Eriksson

Kiitos vastauksista, Riku!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Oliskos jotain sanottavaa ;)