sunnuntai 11. elokuuta 2013

Yksiöön en äitee ota - "kesäteatteriversio"

Mikä?teatteri esitti viime vuoden puolella Sirkku Peltolan näytelmää Yksiöön en äitee ota! Olihan näytelmä, runsas ja täyteläinen, hauska ja jollain lailla koskettava.

Nyt tämä esitys pääsi ulos, kesäteatteriin, Kaunisnurmen museokorttelin Nygrenin talon pihalle. Ihan samalla kokoonpanolla ja lähes samoilla lavastuksillakin. Ohjaus edelleen Eero Hasun. Menin innoissani katsomaan, sillä olinhan pitänyt siitä jo siellä sisätiloissakin. Ajattelin, että oikein kiva nähdä tuttu näytelmä uudestaan. Kuvittelin, että se on vaan kertausta, mutta pah, minä olin mukana niin kuin olisin ihan ekaa kertaa näkemässä. Minua nauratti, minua itketti, vaikka jotenkin erheellisesti luulin, ettei enää...


Samat henkilöt, sama tarina ja olin vaan mykistynyt. Ailin(Pirkko Viren) yksiössä asuu Äite(Anja Tiainen) ja juttua piisaa. Kun sinne sitten saapuu Ailin aikamiespoika Kai Kotala(Olli Korpela), tytär Jaana(Jenni Vilèn) ja Äiteen miesystävä Hamed(Ari Kelin), alkaa olla lämmin ja tiivis tunnelma.

Yksiöön en äitee ota on jatko-osa Sirkku Peltolan näytelmälle Suomen hevonen ja minusta jatko on parempi. Teksti on niin uskomatonta, että jaksan joka kerta kummastella sitä, kuinka näyttelijät ovat replansa oppineet. Sitä vaan nauttii, joskin melkein hengästyy, sillai positiivisesti. Kyllä, minä nautin täysin siemauksin!

Ulkona oli kiva katsella ja toivon ihan vilpittömästi, että mahdollisimman moni löytäisi tämän kovasti paljon hauskan näytelmän.


Kuvat: Elina Winne

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Oliskos jotain sanottavaa ;)