Mikko Roiha, olet ohjannut näytelmän
Pesärikko (alunperin kirjailija Orvokki Aution kirjoista) niin, että se koostuu eri teattereiden näyttelijöistä
ja sitä esitetään eri teattereissa. Nyt haluamme tietää:
1. Mistä tälläinen idea ja onko
tälläistä ollut ennen?
On ollut, mutta ei tässä laajuudessa.
Aikaisempi melkein yhtä mittava projekti oli kaksikielinen Sylvi.
Siinäkin mukana oli Tiina Luhtaniemi, silloin Savonlinnan Teatterin
johtajana. Haluan onnitella kouvolalaisia siitä, miten
näkemyksellisen, luotettavan ja samalla rohkean johtajan olette
valinneet. Luhtaniemi on ollut aina eturintamassa kun yhteistyöstä
puhutaan ja kaikki muutkin hankkeet kuulostavat äärettömän
kiinnostavilta.
2. Ensimmäinen esitys oli Berliinissä!
Miksi siellä ja miten se otettiin vastaan?
Haluan toisinaan ohjata myös kotoani
käsin, eli Berliinissä. Leikki sikseen, todellinen syy on halu
tehdä kulttuuripolitiikkaa: yksi keino harjoittaa kulttuurivientiä
on tehdä suomalaista teatteria ei-suomalaisessa ympäristössä. Ja
Berliinissä alkaa olla yleisöä suomalaiselle teatterille.
Pesärikko on kaikista siellä ohjaamistani esityksistä
“suomalaisin”, tästä syystä hiukan jännitin sen vastaanottoa.
Mutta tuntui että se lävisti katsomossa istuneet suomalaiset ja
muutaman saksalaisenkin, vaikka tällä kertaa tekstitystä ei ollut.
3. Kuinka näyttelijät valikoituivat
eli oliko roolitus helppo/vaikea?
Roolitus on aina vaikeaa koska se on
esityksen selkäranka. Yhteistyöproduktion miehittämisen olettaisi
olevan helppoa, mutta itse asiassa se on vaikempaa: teattereilla on
myös muut esitykset ja on tarkkaan mietittävä mitä kautta jutun
saa liikkeelle. Mutta aina näyttelijät jaksavat yllättää minut.
Se on teatterissa mielenkiintoisinta.
4. Miten tärkeää sinulle on tässä
näytelmässä pohjalaisuus/häpeä/mielenterveys?
Häpeä on suomalainen perustunne, sen
tuntemiseen jopa kannustetaan, koska sillä on sosiaalisesti
kontrolloiva luonne. Sillä myös varmistetaan suomalainen
demokratiakäsitys, se että kaikilla on tasapuolisesti kurjaa.
Monille häpeä on elämää rajoittava tekijä ja siitä
vapautumiseen menee koko elämä. Teatterissa puhutaan paljon häpeän
kynnyksen ylittämisestä, eli kun näyttelijä uskaltaa tehdä
jotakin itselleen hävettävää, ollaan oleellisen äärellä.
Yleisöhän katsoo näyttelijää roolihenkilön kautta, eli monasti
tunne on vain näyttelijällä itsellään.
5. Mikä Pesärikon ohjauksessa oli
antoisinta?
Tietenkin nautin Orvokki Aution
niskavuorelaisia mittasuhteita saavasta dialogista, sen kielestä.
Pesärikko on paitsi yhden perheen tarina, myös läpileikkaus Suomen
lähihistoriaan. Edustan itse sitä sukupolvea, joka Armin kanssa
Tampereelle muuttaa. Tämä teos lisää ymmärrystä edellisiä
sukupolvia ja maailmaa kohtaan.
Kuvassa kirjailija Orvokki Autio ja ohjaaja Mikko Roiha. Kuva: Elina Winne